Jos työskentelet markkinoinnissa ja varsinkin digitaalisen markkinoinnin puolella, et ole voinut välttyä sanoilta content marketing tai sisältömarkkinointi. Keskustelin ohimennen erään markkinoinnin puolella työskentelevän kanssa ja hänen mielestään tämä voisi olla vain ohimenevä trendi.

Eli onko markkinointi markkinoinnin uhri? Voiko olla, että sisältömarkkinointi on vain sanahelinää joka vaihdetaan ensi vuonna uuteen termiin?

Mitä on sisältömarkkinointi?

Jos termi ei ole tuttu tai vaikka olisikin on aina hyvä täsmentää mistä on kyse. Wikipedia olkoon tässä nyt ainakin aluksi meidän tukemme.

Sisältömarkkinointi perustuu hyvään sisältöön, joka joko hyödyttää, huvittaa tai informoi lukijaansa tai katsojaansa. Se on näin ollen myös usein asiantuntijamarkkinointia, jolla yritys tuo esille omaa osaamistaan. Verkossa sisältömarkkinointiin liittyy olennaisesti myös asiakaspalvelun näkökulma, sillä sisältöjä tuotetaan asiakkaitten tarpeista käsin.

Asia selvä! Siis sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on tuottaa kiinnostavaa materiaalia tai oikeastaan tarinaa itse myytävän tuotteen/palvelun ympäriltä.

Eli faktat tuotteestani ei kiinnosta?

[pullquote align=”right” type=”simple”]Vain 5% – 25% sivustosi kävijöistä ovat valmiita tekemään kauppaa. Loput heistä etsivät vain lisätietoja.
Hubspot – How to create lovable marketing campaigns [/pullquote]Niin tämä on hyvä pointti. Erään tutkimuksen mukaan vain 5% – 25% sivustollasi kävijöistä ovat valmiita tekemään kauppaa, eli mitä ne muut tekevät? Etsivät tietoa! Mutta eivätkö he sitten hae tietoa juuri tuotteestasi? Kyllä varmaankin (ellei sivustosi sisältö ole sitten ihan hakuteillä).

Sivustolla on tärkeää kertoa oikeat faktat koskien tuotettasi tai palvelustasi selkeästi. Mutta kun kävijä on saanut nämä tarvittavat tiedot ja poistuu, voit vain jäädä odottamaan yhteydenottoa.

Sisältömarkkinointi pelastaa!

[pullquote align=”left” type=”simple”]Tarjoamasi sisältö on yksi osa vaihtokauppaa, toinen on sivustolla vierailevan henkilön yhteystiedot.[/pullquote]Sisältömarkkinoinnin ideana oli siis tuottaa materiaalia oman tuotteen/palvelun ympäriltä. Tämä voi olla selkeästi sidottu tarjoamaasi tai sitten yleistä tietoa joka kohderyhmääsi kiinnostaa.

Voit tarjota kävijälle esimerkiksi vinkkejä valinnan tekemiseen, toiminnan tehostamiseen tai vaikka tutkimustuloksia. Älä kuitenkaan anna näitä ihan ilmaiseksi, vaihtotavarana toimiikin tässä kävijän antamat yhteystiedot. Annat tietysti samalla itsestäsi ja yrityksestäsi asiantuntijamaisen kuvan ja lopputuloksena molemmat voittavat.

Mutta onko tämä vain joku uusi trendi?

Sisältömarkkinointi ei ole mikään uusi juttu. Sisältömarkkinoinnin syntyVinkeässä infograafissa (josta viereinen kuvakin on otettu) kerrotaan kuinka sisältömarkkinointia on löydetty jopa luolamaalauksista 4200 eKr., jossa on kerrottu kuusi tapaa joilla keihäs voi pelastaa henkesi villisian hyökätessä.  Ehkä vähän hakemalla haettua, mutta asiassa on kyllä pointti – hyöty myy.

Se miksi asiasta tänä vuonna niin paljon puhutaan on eräällä tavalla trendiä tai oikeastaan mielestäni heräämistä. Kun kysyttiin yli 700 yrityksen digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselta mitkä ovat tämän vuoden tärkeimmät asiat johon panostetaan, nousi ykköseksi sisältömarkkinointi. Viime vuonna ykköspaikkaa piti sosiaalinen media, joka tänä vuonna tipahti kolmanneksi. Erothan näissä ovat pieniä, mutta suunta mielestäni oikea.

Hyvän sisällön vuosi 2013

Sisältö ei ole kuningas, vaan asiakkaalle arvokas sisältö on kuningas. Näin summasi myös Snoobin toimitusjohtaja Mikko Seppä omassa esityksessään. Vaikka lause olisikin itsestään selvyys, niin useasti sivuja selatessa näin ei kuitenkaan ole. Hyvän sisällön tuottaminen ei ole helppoa ja se vie aikaa, mutta toisaalta sen tuottama hyöty on niin suurta ettei sitä kannattaisi sivuttaa vain sen takia että se syö resursseja.

Joten toivon ettei sisällön arvostaminen ainakaan ole trendi. Sisältömarkkinointia on ollut ja tulee aina olemaan. Pelkät fatkat itsestään ei riitä ja kävijän sitouttaminen yritykseen myös ilman ostopakkoa on arvokasta.

 

2 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>