Törmäsin mielenkiintoiseen kirjoitukseen, jossa käsiteltiin CTA:n eli call to action napin sijoituspaikkaa sivulla. Kirjoitan tässä vain muutaman pointin tuosta ja voit lukea tekstin kokonaisuudessaan KISSmetriksin sivulta.

Mutta alkuun mikä on call to action eli CTA? Suomenkielinen termi olisi varmaan jotain tyyliin kehoitus toimintaan. Tällä tarkoitetaan yleensä web sivun tai miksei sähköpostimarkkinoinnissakin sitä kohtaa jota haluamme viestin lukijan klikkaavan.

Yleensä trendinä on ollut se, että tämä sijoitetaan sivulla yläreunaan. Joissain tapauksissa koko sivu pyritään kasaamaan ”taitteen” yläpuolelle (termit toimivat aina englanniksi paremmin). Taite eli fold on raja jonka jälkeen lukijan on skrollattava jos halajaa lukea lisää. Termi tulee .. ylläripylläri printtimaailmasta, mutta sopii hyvin näin nettimaailmaankin.

Mutta mitäpä jos esimerkit kertovat muuta?

KISSmetriksin kirjoituksessa kerrottiin kuinka eräällä sivulla kahdesta samasta CTA:sta sivun lopussa oleva konvertoi jopa 20% paremmin. Toisessa esimerkissä CTA:n siirtäminen sivun loppuun kasvatti konversiota 304%.

Hetkinen? Jos vanhasta printtimaailmasta oleva fakta pitää paikkansa, että vain 20% lukee otsikosta pitemmälle eli jatkaa lukemista ns. taitteen jälkeen, niin miten tämä on mahdollista?

Ei alussa tai lopussa, vaan silloin kun sitä tarvitaan!

Opetus tässä ei ollutkaan se, että CTA pitää olla sivun lopussa. Vaan se pitää olla siinä kohdassa jossa kävijä on varma siitä, että hänen on pakko sitä klikata.

Eli jos asiasi tarvitsee selitystä esimerkiksi tuotteesi hyödyistä, miksi laittaisit ”osta tästä” -napin heti alkuun? Tämä voi olla jopa liian myyvää ja se voi saada kävijän varpailleen ja ehkä jopa poistumaan muualle. Samalla kun kävijäsi kuuluu tähän 20% joka on niin kiinnostunut tuotteestasi ja lukee sivun loppuun, niin miksi CTA:ta pitää etsiä skrollaamalla takaisin sivun alkuun?

Sisältö on tässäkin avainasemassa. Sinun on saatava kävijä niin vakuuttuneeksi tuotteestasi, että kun hän kohtaa kehoitteen toimintaan hän sitä myös klikkaa.

No mistä tietää milloin sitä tarvitaan?

Blogikirjoituksessa listattiin kolme eri tapausta, jotka voisivat määrätä kehoitteen paikan.

  • Prospekti joka tietää jo mitä tarjoat ja on valmis sen hankkimaan – Tällöin kehoite on syytä olla heti tarjolla, jotta et menetä momentumia.
  • Epävarma prospekti + tarjoama jonka tarkoitus ja hyödyt on helposti omaksuttavissa – Jonkin verran hyvää tekstiä, joka kertoo selkeästi hyödyt ja vakuuttaa kävijän klikkaamaan painiketta.
  • Epävarma prospekti + tarjoama joka vaatii jonkin verran selittämistä –  Nämä kävijät eivät kaipaa vain selkeää, vaan myös hyvin kirjoitettua tekstiä joka pitää mielenkiinnon yllä siihen saakka kunnes kehoitus tulee vastaan. Tekstin määrä riippuu esimerkiksi siitä, kuinka paljon tuotteesta jo tiedetään tai kuinka kallis investointi olisi kyseessä.

Oletko itse miettinyt miksi sivustosi CTA on siinä kohdassa jossa se nyt on? Onko syynä tapa tai sivuston design? Voisiko sen paikka olla jossain muualla? Nakkaa kommentteihin vastaus.

Hmm olikohan tämä nyt sivun lopussa oleva Kehoitus toimintaan! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>