Vastaatko yrityksessäsi sivustosi kävijämäärän mittaamisesta? Tuijotatko analytiikkaohjelman tarjoamaa näkymää lukuisista numeroista? Onko kävijämäärän nousu hyvä asia? Miten poistumisprosentti? Toimiiko sivustosi halutulla tavalla?

Digitaalisen markkinoinnin hienoin puoli on se, että miltei kaikki on mitattavaa. Ja toisaalta hankalin asia on se, että miltei kaikki on mitattavaa. Analytiikkaohjelmien tulisi auttaa mittaamaan kuinka sivustosi toimii, mutta usein saat ruudun täyteen lukuja, joita klikkailemalla saat eteesi vielä lisää lukuja.

No pitääkö analytiikkaa sitten seurata?

Koska Internet pelaa suurta roolia yrityksestä tai toimialasta riippumatta, tulisi myös sen toimivuutta mitata. Enää ei eletä aikaa jolloin kotisivut tehdään koska muillakin on. Kotisivut tuovat yritykselle selkeää näkyvyyttä ja parhaimmillaan jopa kauppaa. Mutta miksi sitten analytiikan pitää edelleen olla hankalaa?

Perus kävijämäärän seuraaminen tai poistumisprosentin vahtaaminen on helppoa, mutta nämä eivät kerro sivustosi toimivuuden koko totuutta. Missä osioissa kävijät eniten käy ja mistä ne tulee? Tuleeko paras liikenne maksetuista mainoksista vai ansaitusta hakukoneoptimoinnista. Ja onko näillä itse asiassa mitään väliä jos ei ole tavoitteita?

Tavoitteet rakentavat mittariston

Yritys rakentaa helposti tavoitteet myynnille, sehän on mitattavaa. Tai asiakastyytyväisyys, asiakaspalvelun teho tai tuotanto. Miksi sitten webbi ja digitaalinen markkinointi, jota pystytään mittaaman miltei suunnasta kuin suunnasta jää helposti edelleen ilman tavoitteita? Yksittäisiä kampanjoita varmasti syynätään tarkkaankin, mutta entä itse sivusto? Toimiiko se niin kuin on haluttu?

Sivustolla on varmasti jokin selkeä tarkoitus. Se että täyttääkö sivusto sen tarkoituksen, joka sille on annettu tuo mukaansa tavoitteet. Ja tavoitteista johdetaan taasen mittaristot, jolla voidaan seurata sivuston toimintaa. Varsinkin sitä, että sivusto toimii niin kuin on suunniteltu.

Pitääkö sitten kaikkien olla analytiikan ammattilaisia?

Niin, hyvä kysymys. Kun sivuston taustalle valitaan analytiikkaohjelma, joko ilmainen Google Analytics, maksullinen Webtrends tai vaikkapa suomalainen Snoobi, auttavat nämä juurikin analytiikassa. Mutta miksi nämä ohjelmat eivät ohjaa asettamaan tavoitteita? Miksi nämä eivät automaattisesti seulo liikennettä maksullisen, oman ja ansaitun liikenteen mukaan? Miksi et saisi kehuja, kun järjestelmä huomaa, että kävijämäärä on kasvanut viime vuodesta tai konversioita on tullut enemmän? Tai hälytä, kun mainoksen poistumisprosentti kasvaa hälyttävästi? Näitä voi siis itse kyllä milteipä kaikissa ohjelmissa asettaa. Vaatii tietysti sen että osaat niitä laittaa tai ymmärrät mitä pitäisi seurata.

Lukuja on hyvä olla, mutta selkeä mittaristo joka mittaa sivustosi toimintaa tavoitteitasi vasten on parempi vaihtoehto. Se että voit nopeasti nähdä mikäli sivustolla on jokin ongelma, ja voit käyttää sen ajan asian korjaamiseen tai sivuston kehittämiseen on tärkeämpää kuin itse analytiikan selvittäminen.

Tiedän että tätä saa palveluna esimerkiksi Snoobilta, joka on tietysti yksi hyvä tapa. Mutta heitänpä haasteen eteenpäin. Voisiko tulevaisuuden analytiikkatyökalu olla ohjaavampi, selkeämpi ja jopa hauskempi käyttää?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>