Hakukoneoptimointi jo itse sanana on aika hirveä. Ainakin jos miettii näin kävijän kannalta. Sama kuin fyysinen kauppa optimoitaisiin Fonectan keltaisia sivuja varten tai musiikki Spotifyä varten.

Webbisivuja on optimoitu hakukoneita varten jo pitkään. Tai no siitä saakka kun on ollut hakukoneita olemassa eli sieltä 1990 luvun puolesta välin. Kyseessä ei ole siis mikään uusi asia.

Siitä lähtien kun hakukoneet alkoivat itse kerätä dataa sivuista aikaisempien linkkiportaalien sijaan, oli ehkä itsestään selvää että piti tehdä hakukoneille tämä indeksointi helpoksi. Tämä kuitenkin johti moniin väärinkäytöksiin, kuten avainsanojen piilottamiseen sivun sisään. Näitä avainsanahuijauksia vastaan nykyään Google ja muut hakukoneet taistelevat.

Miten hakukoneet toimivat?

Hakukoneet lähettävät pieniä koodinpätkiä ns. hämähäkkejä (spider) internetiin jotka lukevat löydetyn sivun sisällön ja lähettävät tämän sisällön hakukoneen palvelimelle. Kun tämä verkkohämis löytää sivulta linkin se menee sen kautta seuraavalle sivulle ja lähettää sen sisällön jälleen takaisin hakukoneelle.

Hakukone sitten indeksoi nämä tallennetut sivut tunnistaen sivuilta määrättyjä elementtejä kuten esimerkiksi otsikot ja listat. Indeksoinnissa samalla tutkitaan mitä sanoja sivulla käytetään. Hakukone tulkitsee mistä sivu kertoo avainsanoista jotka se huomaa sivulla toistuvan otsikoissa ja itse tekstissä.

Kun siis haet hakukoneessa jollain hakusanalla et koskaan hae itse internetistä. Haku suoritetaan hakukoneen indeksoitujen tiedon perusteella ja sieltä hakukone tuottaa sinulle ehdotuksen sivuista jotka sen mielestä puhuu siitä asiasta josta halusit lisätietoa.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Koska hakukoneet eivät (vielä) oikeasti ymmärrä mistä sivulla puhutaan, on ainoa keino varmistaa asia toistamalla aihetta otsikoissa sekä tekstissä. Ja aiheella tässä tarkoitetaan sitä kuviteltua avainsanaa jota henkilö käyttäisi jos etsisi tästä asiasta kertovaa sivua.

Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan siis juurikin sitä, että tekstiä kirjoitettaessa pyritään ottamaan huomioon avainsanan toistuvuus sivulla tarpeeksi useasti mutta ei liikaa.

Kun hakukoneoptimoinnista tulee pakkomielle

Ongelma kuitenkin tulee siinä, että hakukoneoptimoinnista voi tulla helposti pakkomielle. Olen törmännyt sivuihin jotka huomaa heti miksi ne tuli hakukoneissa ensimmäisten joukossa. Kun samaa sanaa tungetaan otsikoihin sekä tekstiin paljon tulee helposti sivusta ikävä kävijälle. Jos mietit jotain hyvää artikkelia jostain sinulle tärkeästä asiasta niin kuinka monta kertaa siinä on tarvinnut mainita sama asia uudestaan ja uudestaan?

Kun olen hakukoneoptimoinnista puhunut olen aina sanonut, että jos olisi yksi asia jonka haluan teidän muistavan se olisi tämä: ”Optimoi aina kävijälle, älä hakukoneelle. Mutta niin että hakukonekin sen ymmärtää”.  Tällä tarkoitan sitä, että ajateltaisiin aina enemmän kävijää ja teksti olisi selkeästi luettavaa sekä helposti ymmärrettävää.

Ja jotta hakukone ymmärtää mistä puhutaan on hyvä varmistaa, että esimerkiksi sivun otsikot on oikein muodostettu. Hyvä testi on poistaa mielessä sivulta kaikki muu sisältö paitsi otsikot ja miettiä sitten osaatko sanoa pelkkien otsikoiden perusteella mistä missäkin kappaleessa puhutaan.

Sisältöoptimointi kunniaan!

Tulevaisuus varmasti tuo hakukoneet lähemmäksi ihmistajuntaa eli puhutaan ns. semanttisesta eli merkityksellisestä tiedon ymmärtämisestä. Tästä voidaan eräänlaisina esimerkkeinä pitää vaikka Evi.com palvelua jossa hakua ei tarvitse tehdä avainsanoilla vaan esimerkiksi kysymyksillä kuten ”Onko Mel Gibson vanhempi kuin Bill Clinton?”. Ja älä kysy mistä tuo kysymys tuli mieleen, siihen ei edes tuo Evi antanut vastausta. 😉

Mutta jo tätä ennen toivon, että kun keskitytään optimoimaan sisältöä niin tehdään se kävijän ehdoilla ja puhuttaisiin enemmän sisällön optimoinnista. Tehdään siis hyvää sisältöä kävijöille.. mutta niin että hakukoneetkin sen ymmärtävät.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>